παρέχεται από
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΕΣ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
ΠΡΟΚΗΡΥΞΕΙΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ
ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ
ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ
ΑΝΟΙΧΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
ΕΠΟΠΤΕΥΟΜΕΝΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ » ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ » ΔΕΛΤΙΑ ΤΥΠΟΥ » Ομιλία ΥΠΕΝ Γιώργου Σταθάκη στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για το πολυνομοσχέδιο
Ομιλία ΥΠΕΝ Γιώργου Σταθάκη στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων για το πολυνομοσχέδιο

 Αθήνα, 17 Μαΐου 2017

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
 
Δεν μπορώ να αντισταθώ στην αναπόληση του παρελθόντος της χώρας όταν η χώρα ήταν στα χέρια της Νέας Δημοκρατίας και την σκληρή ηθικολογία της για εμάς,  τους ψεύτες και τους ανίκανους και από τη άλλη αυτούς τους αληθινούς, ικανούς και αποτελεσματικούς διαχειριστές της κρίσης που ήταν στο όριο να κλείσουν την πέμπτη αξιολόγηση, με μοναδική εκκρεμότητα το email Χαρδούβελη.
 
Θυμίστε μου γιατί επί εννιά μήνες δεν είχαν κλείσει την αξιολόγηση, γιατί η μνήμη μου είναι αδύναμη. Σε ποιο μεσοπρόθεσμο είχατε συμφωνήσει που δεν το θυμάμαι και τι ακριβώς έλεγε το μεσοπρόθεσμο που είχατε συμφωνήσει; Να σας δώσω το μεσοπρόθεσμο με το οποίο θα συμφωνήσουμε. Θυμάμαι πλήρως το 40% μείωσης συντάξεων επί Νέας Δημοκρατίας σε τρία χρόνια, βοηθείστε με να θυμηθώ ποια ακριβώς είναι η μείωση των συντάξεων το 2015 και το 2016;
 
Νομίζω ότι η Νέα Δημοκρατία τείνει να γίνει το κόμμα των fake news. Φτιάχνει μία εκατό τοις εκατό ψεύτικη είδηση, εντελώς ανυπόστατη και γύρω από αυτή κάνει πολιτικό λόγο. Είναι αμέτρητος ο αριθμός των fake news που έχει φτιάξει η Νέα Δημοκρατία. Ξεκίνησε με ότι το πλεόνασμα ότι δεν πρέπει να είναι 3,5% για να ισχύσουν τα αντίμετρα, αλλά πρέπει να είναι 5,5%. Δεύτερη επιχειρηματολογία, για τα εργασιακά. Τα είπαμε και τα ξαναείπαμε, τα είπαμε εκατό φορές. Φτιάχνουνε μια ψεύτικη είδηση για τα εργασιακά και γύρω από αυτή συζητάνε για την απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων και για δεκάδες άλλα θέματα, τα οποία ευτυχώς για εμάς και τη χώρα, είναι αποτυπωμένα με μεγάλη σαφήνεια.
 
Τρίτο fake news στα ενεργειακά, με τις καταστροφολογικές της προβλέψεις. Απορώ γιατί η ΔΕΗ είναι ακόμη ανοιχτή. Πραγματικά εάν άκουγα τη Νέα Δημοκρατία κατά γράμμα, σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία καταθέτει , τον Ιούνιο η ΔΕΗ θα είναι κλειστή. Θα έχει κλείσει, θα έχει χρεοκοπήσει και όλα αυτά επειδή αναστείλαμε το μεγάλο σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης, τη μικρή ΔΕΗ. Όλο αυτό το θέμα για τη μικρή ΔΕΗ και τα υδροηλεκτρικά. Τα οποία για κακή μας τύχη εξαιτίας του ψεύδους, της ανικανότητας και δεν ξέρω και εγώ ότι όλο διαθέτει αυτή η κυβέρνηση, δεν είναι στη συμφωνία.
 
Συζητάμε πλέον σε μία άλλη θεσμική βάση, σε αυτή που  έπρεπε να είχατε συζητήσει και εσείς που εκπορεύεται από τους Ευρωπαϊκούς κανόνες και τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου.  Αναφέρομαι στη συμφωνία που κάναμε για το λιγνίτη, η οποία εκπορεύεται από αυτές τις δεσμεύσεις. Στηρίζουμε μία διαδικασία με την οποία, στο τέλος της ημέρας, ο τομέας της ενέργειας θα είναι σε συμφωνία με τους Ευρωπαϊκούς κανόνες και ακόμη θα δουλεύει σε ένα πολύ πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον, με τη συμπερίληψη και άλλων συμμετοχών πλην της ΔΕΗ, αλλά ταυτόχρονα με τη διατήρηση της ΔΕΗ ως βασικό πυλώνα του ενεργειακού μας συστήματος. Μία πολύ διαφορετική αγορά μεν, αλλά μια πιο ισχυρή ΔΕΗ, που θα μπορεί να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα. Αυτή ήταν η συζήτηση και η κατάληξη της συμφωνίας.
 
Θα σταθώ στα τρία άρθρα της συμφωνίας που φέρνουμε προς ψήφιση στη Βουλή. Το θέμα της ΔΕΗ δεν υπάρχει στο νομοσχέδιο. Όπως ξέρετε στη συμφωνία, συμπεριλαμβάνονται μόνο οι αρχές και το χρονοδιάγραμμα, το οποίο μετά από μελέτη και ανάλυση που θα κάνουν η κυβέρνηση με τη ΔΕΗ και σε διάλογο με την Κομισιόν, τον οποίο και έχουμε ήδη ανοίξει, θα καταλήξουμε σε ένα σχέδιο για τις λιγνιτικές μονάδες τον Ιούλιο. Το market test θα γίνει το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, στη συνέχεια θα νομοθετήσουμε πλέον το Νοέμβριο, προκειμένου το σχέδιο στο οποίο θα έχουμε καταλήξει να πραγματοποιηθεί, το πρώτο εξάμηνο του 2018.
 
Υπάρχουν άλλα τρία θέματα στα οποία κατέληξε η συμφωνία  για τα ενεργειακά. Το πρώτο είναι το θέμα των ΝΟΜΕ. Τα ΝΟΜΕ είναι ο μηχανισμός που με επιλογή της δικής μας Κυβέρνησης, αντικατέστησε τη μικρή ΔΕΗ. Ουσιαστικά πρόκειται για την πώληση ρεύματος σε τρίτους, από τη ΔΕΗ,  προκειμένου να μειωθεί το μερίδιο της στη λιανική αγορά. Υπενθυμίζω ότι το μερίδιο της ΔΕΗ ήταν 90% και έχουμε δεσμευτεί να μειωθεί σταδιακά στο 50% μέχρι το 2020. Έτσι, δίνεται σε ανταγωνιστές, η δυνατότητα να αποκτήσουν θέση στη λιανική αγορά, στην οποία η ΔΕΗ κατέχει προνομιακή θέση,  την ίδια στιγμή που η ίδια η ΔΕΗ παράγει μόνο το 50% της ενέργειας της χώρας και το υπόλοιπο παράγεται από ΑΠΕ, φυσικό αέριο κτλ. Θα γίνει αναπροσαρμογή μεγεθών στα ΝΟΜΕ για τα έτη 2017, το 2018 και το 2019, με αύξηση από το 12%, που ήταν στον προηγούμενο νόμο, σε 16% για το 2017  και στη συνέχεια το 2018 και το 2019 προβλέπεται οι ποσότητες να αυξηθούν στο 19% και 22%, από το 13% που ήταν στον προηγούμενο νόμο. Διευκρινίζω ότι στη συμφωνία προβλέπεται ότι ο μηχανισμός των ΝΟΜΕ, θα προσαρμοστεί, μόλις ολοκληρωθεί το πρόγραμμα για τους λιγνίτες, κατ’ αναλογία της μείωσης της παραγωγικής δυναμικότητας της ΔΕΗ. Συνεπώς η συμφωνία προβλέπει τις παραπάνω αυξήσεις μόνο σε περίπτωση που υποθετικά δεν προχωρήσουν οι διαρθρωτικές αλλαγές στη ΔΕΗ. Στα μέσα του 2018, μόλις ολοκληρωθούν οι διαρθρωτικές αλλαγές θα υπάρξει αναπροσαρμογή των ποσοτήτων των ΝΟΜΕ προς τα κάτω. Επίσης προβλέπεται διόρθωση των ποσοτήτων θετική ή αρνητική σε περίπτωση υπερεπίτευξης ή υποεπίτευξης του στόχου. Τα ΝΟΜΕ θα αναπροσαρμόζονται αυτόματα, αμέσως σε αναλογία με το πώς προχωράει η λιανική στο αμέσως επόμενο εξάμηνο και όχι ένα χρόνο μετά, όπως προέβλεπε η προηγούμενη συμφωνία. Άρα θα επιταχυνθεί η πορεία προς την επιθυμητή κατεύθυνση άμεσα. Παράλληλα, η αναθεώρηση της τιμής των ΝΟΜΕ, βάση της οποίας ξεκινάει η δημοπρασία, η οποία θα ορίζεται τον Ιούνιου κάθε έτους λαμβάνοντας υπόψη τις δημοσιευμένες δημοσιονομικές καταστάσεις της ΔΕΗ της προηγούμενης χρήσης και το αναθεωρημένο κόστος αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα του προηγούμενου χρόνου.  Αυτά για το άρθρο 101.
 
Το άρθρο 102 αναφέρεται στην ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης του ΑΔΜΗΕ.  Υπενθυμίζω ότι ο ΑΔΜΗΕ παραμένει κατά 51% στο Δημόσιο και μπαίνει στρατηγικός επενδυτής από την Κίνα με 25%. Ο ΑΔΜΗΕ ολοκλήρωσε όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες και πριν από λίγες μέρες όλη η διαδικασία εγκρίθηκε από την Κομισιόν. Υπενθυμίζω ότι η Νέα Δημοκρατία είχε ισχυριστεί ότι  η διαδικασία αυτή δεν θα ολοκληρωνόταν ποτέ και ότι είναι ένα τερατούργημα. Αυτή η διαδικασία τερατούργημα, κλείνοντας την Νέο Δημοκρατική εκδοχή της, ολοκληρώθηκε και εγκρίθηκε από την Κομισιόν και έτσι η εταιρεία τίθεται σε λειτουργία άμεσα. Το άρθρο 102 προβλέπει το εξής. Ο επιβλέπων Υπουργός  αυτής της εταιρείας να είναι διαφορετικός από τον Υπουργό που επιβλέπει τις υπόλοιπες ενεργειακές εταιρίες, που είναι ο κύριος Τσακαλώτος. Αυτό συμβαίνει γιατί πρέπει να υπάρχει πλήρης ιδιοκτησιακός διαχωρισμός των δύο κλάδων της ενέργειας και για το λόγο αυτό ο επιβλέπων του Δημοσίου που είναι κοινός σε πολλές ενεργειακές εταιρίες και στη συγκεκριμένη, διαφοροποιείται ώστε να ολοκληρωθεί ο πλήρης ιδιοκτησιακός διαχωρισμός του ΑΔΜΗΕ.
 
Τέλος, το άρθρο 103 αφορά την ιδιωτικοποίησης του ΔΕΣΦΑ. Η συμφωνία προβλέπει δύο πράγματα. Πρώτον, ο επενδυτής θα είναι Ευρωπαίος διαχειριστής  ή  διαχειριστής από Τρίτη χώρα σε σύμπραξη με Ευρωπαίο. Αυτό συμβαίνει για να αποφύγουμε τα προβλήματα που συνάντησε ο προηγούμενος διαγωνισμός. Σας υπενθυμίζω ότι αυτός ο διαγωνισμός με την Αζέρικη εταιρεία, δεν καρποφόρησε για ολόκληρα τέσσερα χρόνια και είχε συναντήσει πολλά προβλήματα. Ο νέος διαγωνισμός προβλέπει Ευρωπαίο διαχειριστή ή από Τρίτη χώρα σε σύμπραξη με Ευρωπαίο. Το δεύτερο που προβλέπεται είναι η λειτουργία του ΔΕΣΦΑ με πλήρη ιδιοκτησιακό διαχωρισμό όπως και ο ΑΔΜΗΕ.
Σας ευχαριστώ
 
                                                                                                         από το Γραφείο Τύπου
 
 
| | | | | | |